onsdag 22 december 2010

Epilepsianfall

Det blev en oväntad tur till Växjö i eftermiddag för min del. Lillebror fick igår ett nytt epilepsianfall, även denna gången under stress på jobbet. Anfallet varade i 25 minuter innan ambulansen dök upp utanför Casalinga och han fördes till akuten direkt. 25 minuter är sjukt lång tid för någon som ligger och krampar, biter sig i tungan och tuggar fradga. Om inte annat så är det fruktansvärd lång tid att stå bredvid och inte kunna göra någonting för att stoppa det. Jag kan bara tänka mig hur lillebrors chef måste ha känt sig med en hel restaurang full av gäster och en avtrubbad kock liggandes på köksgolvet.

Jag har själv fått se ett av hans anfall, hans allra första. Det hände på finlandsfärjan på väg till Åland och jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Dom skickade en helikopter men som fick vända igen, men när vi kom i land stod en ambulans och väntade. Det var en helt galen resa som jag aldrig kommer att glömma.

Får bara hoppas att det inte händer igen och att medicin hjälper denna gången! Nu har vi honom hemma i alla fall och han har fått ledigt från jobbet, så han får vila upp sig och ta det lugnt över julhelgen!

12 kommentarer:

Amanda sa...

Usch vad otäckt. Epilepsianfall kan se riktigt otäckt ut. Hoppas medicinen hjälper och att han får må bra nu hädanefter och framför allt till jul!
Kram

Agnieszka-2barnsmorsan sa...

Ush vad otäkt:( Hoppas medicinerna hjälper! kram

min molly sa...

Oj, låter läskigt. Har aldrig sett ett epilepsianfall men låter himla otäckt.

Carola sa...

Usch, läskigt... Hoppas att han får en bra medicin som får ordning på epilepsin nu!

Stina sa...

Usch hoppas han mår bra efter ett sådant anfall!!! 25 är verkligen lång tid...

Kram!

Sandra Michelle Mårtensson sa...

Ja, 25 minuter är väldigt lång tid. Min lillebror har svår EP och jag har sett honom krampa ett flertal ggr. Jag kommer aldrig att glömma den "upplevelsen".

Skönt att han får vila ut sig! Håller tummarna att medicinen hjälper, och att ni får en god jul!

Therese sa...

Usch stackars lillebror. Ta väl hand om honom nu!

Veronica - mamma till tre prinsar sa...

Hoppas mnedicinerna gör sitt. Min syster har under de senaste året drabbats av ett antal epilepsianfall...=( inte alls kul... nu längtar hon till januari då hon får köra bil igen...

Sara, mamma till pseudotvillingar sa...

Min sambos mamma har epilepsi med och det är otäckt när man får se anfallen, det lustiga är att jag som inte är familj "på riktigt" eller hur man ska säga alltid vet när hon kommer få ett anfall. fyra gånger nu har jag kunnat säga att idag får din mamma ett anfall till sambon bara genom att titta på henne eller prata med henne i telefon, ingen annan märker det men mycket riktigt varje gång jag sagt det så kommer anfallet några timmar senare. Vet inte hur jag märker det men hon är annorlunda på något sätt när ett anfall är påväg fast det är flera timmar innan, känns lite jobbigt att tala om för sambon att hans mamma kommer få anfall när ingen annan vet :(

alexandra mamma till tove sa...

ush.. epilepsi är ju verkligen inte kul att se när det händer. och 25 minuter är ju jättelång tid. jag minns när jag var på läger med ett gäng konfirmander och vi visste om att en av grabbarna hade epilepsi. och jag har aldrig varit så nervös över att åka iväg på läger nån gång. och en dag när vi var nere på stranden på gården som vi var på så fick han ett anfall på 10 min och de är nog mina 10 längsta minuter i mitt liv. fy vad läskigt det var..

jag hoppas verkligen att din bror blir bättre av medicinerna. och att han aldrig mer får ett anfall..

kram.
alexandra

bagerskan sa...

Jobbar han inte i Växjö? Tar det 25 minuter för ambulansen att komma fram? Läskigt...!

Hoppas han mår bättre och att ni får en mysig jul ihop, kram Karin

En pojkmammas vardag ♥ sa...

Fy så otäckt! Hoppas att han fått ny och bättre medicin så att det inte händer igen...
Kram

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam