fredag 8 oktober 2010

Sömnsnack så här på kvällskvisten

IMG_4161 Borsta tänderna är ju sååå roligt!

Eftersom Simon har jobbat hela kvällen, enda sedan han steg upp, så har vi fått rå om oss själva så gott det går. Mamma har hållit oss sällskap och vi har ätit varma mackor och tittat på Idol! Liam har varit en riktig liten fjollefrans hela kvällen, totalt galen! Han har sprungit omkring näck (potträning pågår) och har underhållit oss med både stunts i soffan och busiga lekar. Tror nästan han fick en sockerkick av fikat i eftermiddags, har inte sett honom så vild på länge och han somnade inte förrän vid tio. Men hur pigg han än är somnar han som en stock när det är dags.

Han är så go min pojke, och vi får alltid beröm för att han är så himla duktig när det gäller nattning. När han känner sig trött eller om vi tycker det är dags för honom att sova kutar han upp för trappen och in på toaletten. Tandborstningen är ju det roligaste när det gäller nattning. Han borstar själv, tar sedan sin napp och snuttisar, ger oss en kram, somnar och sover sina tolv timmar. Och så har det alltid varit, förutom under en månad när vi precis flyttat hit. Det var hemskt, två timmar per kväll fick vi sitta hos honom, böna och be. Men som tur väl var varade det inte länge, han fick tillbaka sina rutiner igen. Men jag tror att hans sömn har påverkats mycket av att vi aldrig låtit honom sova i vår säng (bara ett par gånger när jag ammade eller om han varit jättesjuk) så han känner en stor trygghet i sig själv, sin säng och sitt rum. Likaså när han ska sova borta. Det spelar ingen roll om han inte träffat gammelmormor på en månad, han somnar som en stock vart han än är. Trygghet. Det är jätteviktigt för ett barn och kan såklart se ut på olika sätt! Jag vill inte veta hur jobbigt det kan vara att vänja av ett barn att sova i sina föräldrars säng. Men andra får göra precis som dom vill, jag är inte den som lägger mig i andras uppfostran. Men jag säger bara att jag tror barnet växer i sig själv om den får lära sig trygghet på olika sätt från första början. Både trygghet från sina föräldrar men också i sig själv.

4 kommentarer:

Caroline-Mamma till Noah sa...

Haha sicken goding =)

Men då förstod jag de rätt =)

Annika - familjebloggen med tävlingar sa...

Jag tycker det är en kanonbra initiativ att låta barnen sova ensamma. I sin egen säng alltså.
Linus fick sällan sova i min säng som liten. Å han har heller aldrig varit nån nattspringare. Alltså kommit in till mig på natten, utan han har sovit sina timmar i sitt rum. Han fick eget rum runt ettårsåldern tror jag.
Rasmus sover i egen säng, i spjälsängen, i vårt sovrum än så länge. Jag tror att han tillbringat max fem nätter i vår säng, om ens det. Jag vill inte vänja barnen vid det. Och han sover kanonbra i SIN säng :-) Han får snart sitt egna rum - så fort vi är klara med det. Och sen hoppas jag att han kan sova där, obehindrat =)

Skillnaden ser jag på våra stora grabbar. Linus är ju "min", Simon är "sambons". Men Simons mamma ville alltid att han skulle sova i deras säng så fort han var lite ledsen... vilket gav konsekvenser!! När jag träffade Conny (juli 08) så sprang Simon inne hos oss VARENDA natt... inte alls kul direkt! Men vi fick vänja honom... det tog tid - men det gick - som skönt var!

Dock har Simon själv berättat att han, hemma hos mamma- sover i samma säng som henne om han vaknar på natten...
Han vet dock att det inte är likadant här...

Så ja... jag tycker att du gjort ett kanonbra val att låta Liam ha sitt eget, och skapa tryggheten i sig själv! Bra jobbat!!

Carola sa...

Våra tjejer sov i vår säng till de var ca 6 månader, då fick de sova i spjälsäng i vårt sovrum... som sedan flyttades in i eget rum när de var runt 1 år... och sedan fick de "riktiga" sängar när de var sisådär 1½ år... ingen av dem är några nattspringare, förutom då de är sjuka, såklart!

Alexandra sa...

Vilken liten sötnos han är! :)

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam