tisdag 6 april 2010

» tutte eller inte tutte?

Har varit och lämnat lilleman på dagis, ingen höjdare alls! Han var dödstrött och ville inte stiga upp överhuvudtaget idag. Vem har han det efter tro? Han insisterade också på att sitta med snutte och tutte under frukosten och på väg till dagis. Det är något som han börjat med allt mer sen han varit sjuk så mycket. Snutte är helt okej för mig men nappen får han gärna ta det lilla lugna med. Får börja vänja honom av med det igen så han bara har den när han ska sova. Det märks ju också på honom att han sover bättre då han förknippar nappen och snuttefilten med sängen.

Ja, det är lite marigt det där. Man oroar sig nog mycket i onödan också. Det finns väl inget som säger att det skadar egentligen? Jag tycker det är mysigt att se honom springa omkring och gosa med sin snuttefilt. Det är ju en trygghet också, han har ju haft den sen han föddes.
Min lillebror hade napp tills han var åtta (ja, åtta) och de enda felen han har är väl ett lite för stort överbett på grund av nappen. Men han är varken yxmördare eller speciellt mammig. Möjligen bröstfixerad men vilken karl är inte det?

Hur mycket använder era barn napp/snuttefilt? När tycker ni det är dags att vänja av dom?

5 kommentarer:

Therese sa...

Vi hade börjat prata om att till sommaren börja vänja av vid nappen, när vi helt plötsligt upptäckte att sonen hade slutat av sig själv (!) Så då gjorde vi en liten cermoni av det och skickade alla napparna till tomtens renar och sonen fick välja vad han ville i leksaksbutiken och så betalade tomten ;) presenten!

Linda sa...

inez har sin napp för mkt =/ hon va jätteduktig en period å hade den bara vid vila. Nu blir hon hysterisk om hon inte får den.. hon får den inte... så mest är hon hysterisk... men hon börjar förstå att hon får ha den vid vila och hon säger själv att hon ska ge den till katterna i somamr när lillebror kommer. Hon blir tre då. Jo tjena... vi får väl se =/

AnnapåGrönkulla sa...

Min gosse hade nappen tills han var fyra och ett halvt och jag själv hade den ännu längre. Jag var ju lite orolig för sonen eftersom han var så fäst vid den. Men så läste jag något Malin Alven hade skrivit, att man inte skulle oroa sig så mycket för det. För hur många fjortonåringar använder napp?! Och det är sant, det löser sig det är bara det att man som förälder har lite lätt att oroa sig för ditten och datten... Vi väntade bara tills rätt läge dök upp och sedan gick det hur bra som helst!

alexandra sa...

våran dotter har gärna nappen och snutten i munnen jämt. men vi försöker att bara ge nappen och snutten när hon är ledsen eller ska sova.

Erica sa...

Min son använder inte napp så det har jag inga tyckanden om när det ska vänjas bort. När tänderna börjar riskera att ta stryk kanske när det nu är?

Snuttefilt/Nalle får de ha så länge de vill för mig den skadar ju inte på något vis någonting!

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam