måndag 23 maj 2011

Det där med talet…

När Liam var mindre trodde vi att han skulle börja prata jättetidigt, han var en riktigt jollrande pratkvarn. Men nu är han snart 2 år och 4 månader och talet har ännu inte kommit igång riktigt. Han kan säga jättemånga ord men några meningar blir det inte, förutom de som låter som rena grekiskan. Han rabblar på om en massa grejer som vi inte riktigt förstår oss på. Men snart kanske. Till hösten kanske han pratar jättebra! Så jag vet ju att jag inte behöver oroa mig. Även om man gör det litegrann, för det finns väl inte en förälder som inte jämför med andra barn? Om än omedvetet. Men vi kör på här hemma i alla fall, pratar mycket, förklarar och läser saga varje kväll innan läggdags. Så det kommer väl snart!

Dessa ord kan han hittills:

  • Hej – Hej
  • Tack – Tack
  • Ja – Ja
  • Nä – Nej
  • Titta dä – Titta där
  • Uss – Usch (håller för näsan när vi byter bajsblöja)
  • Oj – Oj
  • Sitta – Sitta
  • Paka – Sparka (boll)
  • Asta – Kasta (boll)
  • Mamma – Mamma
  • Pappa – Pappa
  • Adde – Adde (morbror)
  • Ikita – Nikita (bästisens lillasyster)
  • Gucka – Gurka
  • Kåv – Korv
  • Aft – Saft
  • Kaka – Kaka
  • Gass – Glass
  • Ajs – Majs
  • Acka – Jacka
  • Ko – Sko
  • Tojstoji – Toy Story
  • Bass – Buzz (från Toy Story)
  • Muu – Kossa
  • Sass – Svans
  • Isse – Katt
  • Diss – Diesel (vår hund)
  • Grrr – Tiger/lejon
  • Isk – Fisk
  • Ioo – Ior (från Nalle Puh)
  • Ee, åå, ee.. åtta! – Ett, två, tre.. åtta!

7 kommentarer:

MansonDust sa...

Tycker att han kan säga rätt mycket! Seven är 2½ år & det han säger är mamma, pappa, nä. Han har sagt apa EN gång. Han säger ibland "nänä, mamma!" om han tycker att jag ska göra nåt. Mer säger han inte. Men han förstår ALLT, sen pratar han med egan ord, ljud, kroppsrörelser osv.

alexandra mamma till tove sa...

jag tror som du säger att det kommer igång snart..
sen har jag hört att pojkar brukar vara lite senare med talet. men det vet jag inte är sanning. men det kan ju vara till lite tröst.

visst jämför man ibland omedvetet.. men han utvecklas i sin tid snart kommer ni ha en grabb där hemma som pratar på som bara den..

Anonym sa...

Tycker han har många ord, fler lär ju komma vartefter! Sen går det ju ofta lite i perioder, när han fattar hur han ska sätta ihop meningarna kommer det nog gå väldigt fort ska du se!
Men visst jämför man med andra, även om man inte borde... :)
Kram

Evelina Patron sa...

Super duktig är han!! :)

En pojkmammas vardag sa...

Det är ju så olika det där med talet. Edvin föddes nog talande .. känns som att han alltid har surrat hål i öronen på en ;) Kommer att bli spännande att se hur mycket Tore kommer att prata. Men det låter som att han jollrar ramsor när han blir elak i alla fall (tror minsann att den lilla killen ärvt mammans humör?? haha)
KRAM

✫Familjen Bus✫ sa...

Har bvc el. dagis sagt nått??? Tänkte på de här med att han inte pratar några tydliga meningar... Han har ju inte problem med att lära sig ord ser man ju i listan.

Tror inte att ni behöver oroa er heller, att han kan prata så många o bra ord räcker långt. Resten kommer av sig själv... Heja Liam!

Har ocå hört att pojkar är lite senare med tal o läran till saker. Men det stämmer då inte på svante. Han pratar egna meningar med 5-6ord i nytt varje dag. :)

kram kram

Anonym sa...

Jag pluggar till logoped! jag har precis avslutat min barnspråkspraktik. Innan barnet är tre år behöver man inte oroa sig! Ni kommer få en språkbedömning på bvc vid 2,5 år. Minimigränsen för 2,5åringar är 25 ord. 2,5 åringar skall kunna sätta ihop två ord, men variationen är stor. Huvudsaken är att de vill prata på och kommunicera (även om man inte förstår allt). Det bästa sättet att hjälpa språkutvecklingen är att "pratläsa" böcker och i vardagen. Sätt ord på ALLT ex säg inte "hämta dom där" utan "hämta dom gröna stövlarna i hallen". Begränsa tv-tittandet! kram anna i uppsala!

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam