fredag 11 mars 2011

Badkrukeperioden över?

IMG_1980 En nöjd och koncentrerad Liam blaskar med vatten!

Vi har ju länge haft problem med Liams rädsla för att bada. Vi har försökt allt; bada i badkar, duscha i famnen (med både mig, Simon och mormor vid olika tillfällen), duscha ensam och så vidare. Det har inte lyckats en enda gång och alltid slutat med att Liam gallskrikit hysteriskt under hela tiden.

På BVC trodde Agneta att det berodde på att Liam “råkat ut för något traumatiskt” som gjort att han känner den här rädslan över vatten. Men jag tycker det är konstigt eftersom han badade och hade jättekul i havet i somras och han har alltid tyckt om att bada och duscha tidigare. Så min tanke har väl varit att han bara varit inne i en “badkrukeperiod” och att det ska gå över så småningom. För varken jag eller Simon kan komma på vilket “traumatiskt” han kan ha varit med om i badkaret/duschen.
Agneta tyckte att vi inte skulle bada/duscha honom överhuvudtaget tills det här gått över. Att vi istället skulle ta hand om hans hygien med tvättlappar.

Men nu idag, innan det var dags att sova middag, tog jag tjuren vid hornen. Det här med tvättlappar funkar ju inte alls och någon gång måste han ju komma över den här rädslan. Så med en stor portion tålamod kröp jag in med honom i duschkabinen och vi satte oss på golvet. Han skulle givetvis sitta i knät då han inte ville nudda allt vatten som flöt omkring. Vi började lugnt och försiktigt med att leka med hans badleksaker. Sen gick vi över till att leka med duschkrämen och han tyckte det var jätteroligt när jag smörjde in hans fötter, likaså när han fick smörja in sig själv. Sen började jag leka med duschslangen för att han skulle se att den inte var farlig och till slut vågade han hålla i den själv. Så småningom, efter många om och men, kunde han stå själv i duschen, hållandes i duschslangen, lekandes med alla roliga kannor och badleksaker utan att ens lägga märke till att jag klivit ur duschen. Där stod han i en timme och hade jätteroligt! Gissa om jag känner mig stolt?

Dock var det inte en glad Liam som klev ut ur duschkabinen. Dumma mamma hade ju stängt av vattnet! Hade han fått bestämma hade han kunnat sitta därinne på sin russinrumpa hela dagen och blaska. Men när han fått på sig blöja och lite kläder för att sen krypa ner i sin renbäddade säng var han riktigt nöjd och somnade som en stock!

Hoppas nu att detta håller i sig!

12 kommentarer:

Mrsfunky sa...

Vad skönt att det verkar ha släppt. Det är inte skoj när dem är rädda för vatten och dessutom om man inte vet varför. Det var bra det du gjorde.
Hoppas det håller i sig!

Kram

Tess sa...

Va bra att det gick bra. Mina hade oxå en sån period och efter många om och men gick även det bra när man gjorde det på deras villkor.
Hoppas det håller i sig!
Kram

Beatrice, mamma till skrutten Robin sa...

Va skönt! Inte kul när barn inte vill bada, Robin har också varit i den fasen ett tag, men nu verkar det vara bra igen :)

Penny sa...

sv: Ja det var länge sedan =)

Du har massa härliga tävlingar som vanligt ser jag hi hi

Ingen bebbe, fick missfall ganska snart efter jag berättade. Vi har pratat om att försöka igen, men vi har inte bestämt oss. Vi har ju många barn ändå =)

Jag följer din blogg nu så jag inte missar någon rolig tävling eller något annat skojigt inlägg ;)

Kram Penny

i min lilla lilla värld sa...

Va härligt att det gick bra. Och vilken fin bild dessutom

Life Of An Angel sa...

Precis samma metod använde vi med Philip för nån månad sedan med lika lyckat resultat! :-)

En pojkmammas vardag sa...

Edvin har också varit inne i såna perioder. Tycker att dom kommer och går hela tiden. Tvätta håret är något som är riktigt otäckt ... trots att vi är noga med att han varken får vatten eller schampo i ögonen. Kanske tur att han ska klippa håret snart (trots att jag inte riktigt vill, men har inget val då han själv vill det)
Kram!

Nina sa...

grattis till vinsten inne på face =)

Martina sa...

Vilken gullig berättelse. "Russinrumpa"!! hihi

Såg precis att du vann 2:a priset! grattis!

Carola sa...

Sådana där perioder har nog de flesta barn någon gång. Det kan ju räcka med att de får vatten i ögonen och på så sätt får avsmak för det där med att duscha och bada. Men det brukar gå till sig med lite tid och tålamod! Skönt att Liam tyckte om duschen nu! "Russinrumpa", hahaha!!!

Johanna mamma till 2 prinsessor sa...

det är nog vanligare än man tror att barnen kan få sådana perioder, samma sak var det när min stora flicka Leone var mindre hon vart hysterisk när man skulle försöka. vet fortfarande inte än idag vad det var som framkallade dem känslorna för henne då ingenting hände när hon badade som skulle ha framkallat den fasan som hon hade för att bada. numera så älskar hon att bada precis som hon gjorde innan denna period, däremot så kan det vara mindre lätt när det kommer till att tvätta håret. Även om hon varken får vatten eller schampo i ögonen så gillar hon det inte.

Håller tummarna för er att det fortsätter åt detta håll att ni kan bada honom.

Helena sa...

Hade precis samma period med min Theo... Men jag gjorde precis som du o nu sitter han i badkaret o leker ända tills man får tvinga upp honom. :)

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam