fredag 27 augusti 2010

Chokladmaränger

Simon har fått smak på att baka maränger i alla möjliga färger. Först ut testade han maränger med choklad – supergoda! Igår provade han även på att göra en plåt med röda och en med blåa med hjälp av lite karamellfärg. Endast fantasin sätter gränserna!

10 stycken
125°C

Ingredienser:
100 g mörk choklad
3 äggvitor
1½ dl strösocker

Tillagning:
Smält chokladen i ett vattenbad. Ta chokladen från värmen och låt svalna. Vispa äggvitor och ½ dl socker till ett fast, vitt skum. Tillsätt 1 dl socker och fortsätt vispa till ett ännu fastare skum. Ringla ner chokladen i äggviteskummet. Klicka upp maränger på en plåt med bakplåtspapper. Verken blanda, eller rör om, se bara till att få med choklad och äggviteskum på varje maräng, rör du om blir marängerna bruna istället för melerade. Grädda i 1½ timme. Låt dom sedan gärna ligga kvar på plåten i rumstemperatur över natten så att de blir riktigt torra och spröda!

2 kommentarer:

bakformen sa...

Dom ser riktigt läckra ut. Gillar maränger, men dom måste vara hembakade.

Hälsningar Pia
bakformen@gmail.com

-fam bus- sa...

Gillar inte maränger... Men de där ser riktit gott ut :)

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam