måndag 25 maj 2009

» doppresenter, check!

Ja, det har blivit lite tävlingar här nu. Men vågar man inte så kan man heller inte vinna!
När man väl börjar så kan man knappt sluta…

Härligt väder det har varit idag! Liam har legat ute i barnvagnen nästan hela förmiddagen och sovit. Har knappt varit inomhus idag bara. Mormor och jag satt ute på verandan och solade medans Rebell och Diesel lekte i trädgården. Rebell satt självklart fast i linan men Diesel var jätteduktig och sprang helt lös utan att gå någonstans.

untitledSimon var hemma från jobbet vid två-tiden sen åkte vi till Nybro för att ombesiktiga bilen. Yes, gamla Bettan gick igenom! Efter det åkte vi och hämtade Lisa innan avfärd till Kalmar. Stannade först till i Giraffens leksaksaffär för att kika lite. Men nja, vi åkte därifrån tomhänta. Vidare in till stan, Lisa, jag och Liam rullade bort till Babyproffsen medans Simon smet iväg på egen hand en aning hemlighetsfull. Jaha, tänkte jag, men jag försökte att inte verka för nyfiken.
Efter tre-fyra varv inne i butiken vaknade Liam till och blev lite hungrig, så vi gick ut för att mata honom lite då Simon kom tillbaka igen. Gissa vad världens finaste sambo och pappa hade varit och köpt? En hel kasse kläder från H&M till Liam. Och FINA kläder dessutom. Sju vita kortärmade bodies med olika tryck på, ett par superhäftiga jeans, en vit somrig skjorta, två par strumpor med Tiger, en bodie med Tiger, en långarmad tröja med Pluto, en t-shirt med Musse, ett par bruna shorts och ett linne med Pluto. Han kan han!
Skjortan och jeansen bestämde vi att Liam ska ha efter dopet när det blir lite fika. De sju vita bodiesarna är färdiga att använda då det var hans nuvarande storlek. Men resten av kläderna var lite för stora så vi sa att han ska få dom i doppresent i stället. Så blir det lite fler paket!
Efter att Liam fått mat i magen och blöjan bytt så rullade vi än en gång in på Babyproffsen för att handla alla doppresenter. Lisa och Adde lade ihop till ett jättefint babygym, vi har ju inte haft råd att inhandla ett sånt innan så det blir ju en perfekt present! Sen köpte Lisa en lekbåge att sätta på babyskyddet från henne och Tommy, också kul present! Simon och jag köpte en hoppgunga. Inte den vanliga sorten där ungen bara hänger med armarna vid sidan utan en roligare modell med sits och som ett litet “bord” runtom. På så sätt kan barnet gunga och skutta samtidigt som den kan ha något i näven att leka med. Mm, smart!
Vi köpte även lite andra småprylar. Badtermometer, två långa skedar i silikon från Bambino, myggnät till barnvagnen och en babyvakt. Tror det var allt men har säkert glömt något…
Efter all shopping gick vi till Pizzeria Victoria och fick lite mat i magen innan det var dags att styra tillbaka till Nybro. Lisa och Simon sprang på Willys en snabbis och köpte NAN och Libero-blöjor i storpack. Klockan 20 var vi hemma igen och kunde pusta ut.
Tänkte jag skulle slå in alla Liams presenter imorgon. Har massor av fint papper (IKEAs guldiga och silvriga julpapper, men det kvittar väl?) och fina snören som skulle passa bra. Mamma hade köpt jättegulligt Nalle Puh-papper som hon slagit in sina presenter i. Mm, jag får se vad jag tar för något. Det är ju innehållet som räknas.

Imorgon var det planerat att vi bara skulle ta det lugnt. Men istället kommer det en kille, Christoffer, ifrån Tranås och ska kika på Rebell. Han hörde av sig redan efter första annonsen vi lade ut men då hade Rebell redan hunnit hämtas av Mats. Han har visat väldigt mycket intresse för honom hela tiden, och det är ju ett bra tecken? Han ville att vi skulle höra av oss om Mats inte ville behålla Rebell men det ville han ju och då var jag snabb med att ta bort både annonsen och alla mailen från andra intresserade. Så efter att vi lagt ut andra annonsen så hörde Christoffer av sig igen, även om vi hade varit äckligt ärliga om Rebells små problem/olater. Både han och hans tjej är hundvana och dom har heller inga barn, så Rebell kommer ju verkligen få all uppmärksamhet vilket passar honom alldeles utmärkt!
Vi bestämde att han egentligen skulle komma på onsdag men då ska ju vi till kyrkan och planera allt för dopet. Skickade ett mess till honom innan och sa att vi glömt säga det men det verkade inte göra något. “Kan jag komma imorgon då?” Det är ju ändå 20 mil enkel resa att köra - så ja, han är väldigt fäst vid Belle! Prisa Gud!
Vi har varit benhårda från början också att vi vill att den nya ägaren ska vara fullt medveten om vad han ger sig in på. Den här proceduren har snart gått på tok för långt och det har tagit förbannat mycket energi både från mig och Simon. Vi vill ju bara må bra och veta att Rebell har ett hem där han får vara sig själv och få mycket uppmärksamhet och skoj!
Det hade varit ett rent helsike om han vill behålla honom och sen lämna tillbaka honom igen. I så fall tokvägrar jag! Vad ska vi då ta oss till? Jag vet inte hur många timmar vi har lagt på researching, telefonsamtal och mail till Sveriges alla omplaceringshem och ingen (!?) kunde hjälpa oss! Helt sjukt! På varenda hemsida som finns snyftar dom om “alla stackars hundar som avlivas hit och dit när det finns hem som vill ta hand om dom”. “Hunden står i centrum hos oss”, “vi tar emot alla hundar oavsett ras, kön eller lynne”. Bla bla bla bullshit! Jag pratade med en kvinna på ett omplaceringshem i Göteborg som jag blev varmt rekommenderad av en kille på ett omplaceringshem i Jönköping. Vet ni vad hon sa? Hon hävde ur sig att vi lika gärna kunde avliva honom eftersom det är så svårt att hitta hem till den rasen. Jaha? Och vad var det där snacket om att “hunden står i centrum”? Det är ju bara lögn. Hon tänkte inte ett dugg på hundens välmående utan på hur mycket pengar och tid hon skulle behöva lägga på honom innan ett hem skulle dyka upp. Det är ju inte klokt! Kärringen fick mig att börja lipa, jag fullkomligt stortjöt. Så nej, jag har mist all min respekt för dessa omplaceringshem. Hade Rebell varit en renrasig Collie eller Sankt Bernard så hade dom tagit in honom direkt. Det hade inte spelat någon roll om han så varit både aggressiv, nervös eller helt galen. För då kan dom lägga hur mycket tid och träning på hunden som helst bara för att dom vet att dom får ut rejält med pengar vid säljning. Det är ju inte klokt!
Det enda omplaceringshemmet i hela Sverige som jag själv kan rekommendera är Tigerharen. Dom tar in alla djur! Jag mailade till dom när allt kändes som värst och fick ett väl bemötande. Dom gav råd och tips på omplaceringshem i vår region (som vi självklart redan pratat med) först och främst men gick inte det så skulle vi höra av oss igen och dom skulle ta sig an honom. Men då hade vi ju turen att Christoffer hörde av sig så vi slapp lämna iväg honom.
Tigerharen är verkligen jättebra! Var inne på deras hemsida och kikade på alla bilder, såg så mysigt ut! Om dom tar in ett djur som dom inte får sålt så får helt enkelt djuret stanna hos dom livet ut, absolut ingen avlivning (som kärringen i Göteborg säkert skulle dra till med) och det känns skönt att sådana människor finns! Skulle det nu inte funka mellan Rebell och Christoffer, då är det Tigerharen som gäller! Helt klart.
Håll nu tummarna för att Christoffer kommer tokälska Rebell och vilja behålla honom livet ut!

0 kommentarer:

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam