söndag 12 juni 2011

Jordnötskladdkaka

Hittade detta recept i tidningen Hembakat och tyckte det såg attans gott ut. Har funderat på att baka i flera dagar men har inte blivit av, sen kom mamma in också och tjatade om hur sugen hon var på choklad. Så att prova på att baka denna kladdkaka var givet!

200°C

Ingredienser: 
150 g smör 
2 dl socker
3 ägg
3½ dl vetemjöl
1 dl kakao
150 g kolafyllda chokladbitar (tex Center)
200 g mörk choklad
2 dl jordnötter

Tillagning:
Smörj en form med löstagbar kant och sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i micro eller kastrull. Vispa ihop socker och ägg lätt. Blanda kakao och mjöl och vispa ner i äggsmeten tillsammans med smöret. Häll smeten i formen. Tryck ner kolagodiset i smeten och grädda i mitten av ugnen ca 10-12 minuter. Låt svalna och lossa sedan formens kant. Smält chokladen till toppingen försiktigt över ett vattenbad eller i micro. Rör ner jordnötterna och bred blandningen över kakan. Låt stelna.

Tips! Jag använde mig av saltade jordnötter. Vill man hellre ha utan salt kan man skölja av dom och låta torka innan de blandas ner i chokladen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men åh... Nu kan jag ju typ inte somna utan något gott i magen... :( Dumma dej!

bagerskan sa...

Bild! Jag vill se en bild på det ljuva bakverket!!

Kram Karin

Agnes sa...

Karin:
Syns inte bilden? :/

bagerskan sa...

Snacka om att vara blind, missade bilden helt... Haha! Den ser grymt god ut!

✫Familjen Bus✫ sa...

Den ser gör smarrig ut! :)

Hihi bra med en flitig kille ibland! hihi
kram

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam