tisdag 15 maj 2012

Tre blir fyra ♥

Det blir aldrig som man tänkt sig, brukar man säga. Jag har all anledning att använda mig av det uttrycket just idag.

Man har haft otroligt mycket att tänka på på sistone. Jag har sedan början av året längtat och sett fram emot min kommande Gastric Bypass-operation. Jag har även tagit beslutet att plugga vidare till hösten och har sökt utbildning både i Växjö och Emmaboda. Det har gett mig en lugnande känsla, att jag har något att syssla med framöver och att jag efteråt kommer få bättre chans till jobb som är huvudmålet. Ett fast jobb och en ekonomisk trygghet.

Men detta är något som vi kommer få skjuta på ett tag. Den 27 april, två dagar efter att jag fått min efterlängtade operationstid, får vi veta att jag har en liten bebis i magen. Ett litet lillsyskon. Gissa om vi blev överraskade? Och givetvis blev vi väldigt glada!

Idag har jag varit inne på mitt första barnmorskebesök i Växjö. Ett omtumlande besök, må jag säga! Det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Visst, vi har haft våra aningar, att vi varit en bit gångna i graviditeten. Jag har haft hemska sura uppstötningar ett tag, främst på nätterna, som jag även hade med Liam. Men jag har även haft jobbig foglossning med ont i korsryggen och svårt att vända mig i sängen om nätterna. Sen har vi även känt av sparkar ett tag. Eller ja, jag har enda sedan Liam föddes känt av sparkar och “flimmer” i magen, något som lurat mig flera gånger men som visat sig vara “spöksparkar” eller “fantomsparkar” som de flesta kan ha efter en förlossning. Men nu efter att sparkarna blivit mer och mer intensiva och aktiva så har vi ju börjat undra. Och det var då vi tog ett test för att vara på säkra sidan. Det konstiga är ju att jag mår helt annorlunda från graviditeten med Liam. Då kräktes jag tre gånger om dagen (helt utan illamående) i närmare sju månader. Det var en hemskt jobbig period. Jag mår otroligt mycket bättre denna gång.

I väntan på att få en tid hos barnmorskan (för det var banne mig inte det lättaste) har jag jämfört en del med Liams graviditet och även läst mycket på nätet för att själv kunna räkna ut hur långt gången jag varit. Jag gissade på vecka 20. Minst. Enligt gravidkalendrar kunde jag vara i vecka 25 också men det vågade jag väl inte hoppas på riktigt. För att göra en lång historia kort; jag slutade med minipiller i höstas då jag missade ett par dagar, så jag vill börja om när min mens kommit. Men mensen kom aldrig och då misstänkte vi att jag kanske kunde vara gravid. I november togs ett graviditetstest men det visade negativt. Något som gjorde mig väldigt ledsen, inte bara för att jag faktiskt längtat efter ett barn till under en lång tid, utan även för att vi helt enkelt inte kunde få fler barn på grund av min övervikt. Och det var något jag förlikade mig med, något som helt enkelt ha fått skjutas upp till efter operationen.

Namnlöst-12

Efter att ha suttit och gått igenom massa frågor och pratat med min barnmorska Agneta idag ville hon känna på min mage. Hon fick närmare en chock när hon kände och klämde och ordnade genast en tid för ultraljud. Allt var verkligen helt upp och ner. Där låg jag på en brits och stirrade på en skärm. På skärmen såg jag vår lilla, lilla bebis. Barnmorskan berättade att jag var så långt gången att jag inte kunde få ett förlossningsdatum. Men enligt bebisens mått var jag i vecka 34. Ja, i vecka t-r-e-t-t-i-o-f-y-r-a. De vågade inte säga exakt, men jag kunde vänta mig att vara i minst vecka 31 i alla fall, så inom två månader kommer vi ha en liten bebis hos oss. Inom två månader.

Hur kan man missa att man har en bebis i magen, tänker nog många. Och jag har inget bra svar på det. Graviditetstestet i november visade negativt och jag har länge trott att vi inte kunde få några barn så länge jag var överviktig. Att jag gått upp ett par kilo är inget ovanligt heller då jag slutade röka för åtta månader sedan. Och i och med den kommande operationen så har jag helt enkelt missat de där små tecknen. Kanske ville jag inte tro på dom, kanske var jag rädd för att än en gång bli sårad över ett minus på stickan. Jag kan inte svara på det, men det spelar egentligen ingen roll. Vi ska ha en bebis!

65 kommentarer:

Carola sa...

GRATTIS! Vad roligt med en till liten krabat! Och skönt att du mått bra denna gång! :-D

Agnieszka-2barnsmorsan sa...

Men OJ! Stort Grattis till er alla! Härligt, om än överraskande!

stora kramar

Anette Jenkins sa...

Herregud :-) Grattis!!!! Vad roligt...men nu har ni inte så lång tid att mentalt förbereda er, men jätteskoj!!!!

malin Midenheim sa...

Superstort Grattis!

mamma jakeline sa...

Shit pommes! Jag har haft en känsla av att du var gravid, konstigt nog, trots att jag aldrig träffat dig irl eller så. ;) Men vad kul, skräckblandad förtjusning, förstås. ;) Grattis!

Matilda - 21 år och blivande trebarnsmamma sa...

Wow, vecka 34! Vilken chock men gud vad underbart! Grattis igen! Tänk vad olika det kan vara, jag är bara i v 22 men har en liten som gör dig till känna ordentligt med kickar ;)

Anonym sa...

Men Duuu jisses & Stort ***GRATTIS*** & Lycka Till
ღ Kraaaaam från mig som blev Mormor igen idag :)

Linda sa...

wow!!!! massor av grattis, åh va kul och spännande och omtumlande. grattis!!

Nina sa...

Men gud vilken sjuk känsla för dig. Omtumlande om inte annat. Men vad roligt med en bebis. Stort grattis!!! Va skoj att söta Liam ska bli storebror.

Massa grattis igen!

Ingrid - Mamma till Zelda sa...

Men WOW! Stort grattis till er! Det är ju sånt där som man bara läser om och som man aldrig tror händer "på riktigt". Jag är otroligt glad för eran skull, och vad skönt att du mått bra! KRAM!

Cissi sa...

OJ! Och ett jättestort grattis!

Sandra sa...

Ett stort grattis! Kan tänka mig att det var en chock :)

Annika - drömmen om 11 barn sa...

Åhh... här sitter jag o lipar... av glädje förstås. Vad underbart, vilket besked! <3

Stort, stort grattis!!

MAMMAFIA sa...

Underbart:) livet är fullt av överraskningar!

Melissas Prinsar sa...

grattis!
gött ju å slippa väntan nu är ju nästan allt klart så bebis kan komma :D

Carolina sa...

Men WOW - helt underbart, vilken grej - helt fantastiskt, jag är helt tårögd - tänk, bara två månader, ingen lång väntan här inte - stort JÄTTEGRATTIS! <3 kramar

alexandra mamma till Tove och Lykke sa...

wohoooo... GRATTIS :) shit vad glad jag är för eran skull.. :)

Tänk det är sånt här man aldrig tror händer.. men det är ju helt underbart när det händer.. :)

Jag kan faktiskt säga att jag blev så glad nu så jag fick tårar i ögonen :)
Stort grattis igen..

Frida sa...

Men Gud!!! Stort grattis! Vilken överraskning och en glad sådan! Himla kul :)
Hur blir det nu med förlossningen, eftersom ni inte vet vilken vecka du är i?
Kommer ni bara vänta tills det sätter igång eller kommer ni att få göra fler ul?
Väldigt intressant måste jag säga. Häftigt!
Och stort lycka till :)

Kram

MansonDust ~ fyrabarnsmamma sa...

Men oj!! :O Har du ingen gravidmage? :) Vad spännande, hihihi! GRATTIS!!!!!!!

Beatrice, mamma till skrutten Robin sa...

Men så underbart! Jättegrattis till er!! :)

KRAM

Madde sa...

Hehe vad kul stort grattis! :)

En pojkmammas vardag - Livet på torpet sa...

Åh GRATTIS vännen <3
Och vilken överrasknig att vara så långt gången. Denna graviditet kommer ju bara att svicha till :)
Kram

Fröken M sa...

Åh va häftigt, och säkert lite omtumlande, men guuud va skoj !! Åter igen, ett STORT grattis !! Kram

Monia - mamma till Tuvalie sa...

Nämen grattis! :D man hör fler och fler nu som är ovetandes gravida i sena veckor. Gud så spännande, stort grattis till er alla tre får jag väl säga då :D

Veronica - mamma till tre prinsar sa...

Åh vad roligt, ärt så glad för er skull! <3 Skönt att du mår bättre den här gången!
Spännande!
Har en förälder på jobbet som inte visste att hon var gravid (dem skulle inte ha några barn, ett val dem gjort). Men en dag fick hon jätte ont i magen... sökte till jouren... där dem konstaterar att hon ska föda barn. Hon hade alltså värkar, så ambulans blev de då hon hade öppnat sig en bra bit... ut kom en liten tjej ...
Hon hade inte kännt några sparkar, mått som vanligt... osv.

Veronica - mamma till tre prinsar sa...

Vad´har du för sf mått?
Tänk att de snart är dags... fick du Liam före eller efter...eller på beräknad dag?

Stina sa...

Häftigt! Grattis! Kram Stina

Cicci sa...

Ja, men tjeeena, vad roligt. Och vad avis jag blir.. Här har man gått o plågats länge (är i v 36) o väntan är sååå lång. O så får ni bara två månaders väntan. :P Haha..

Men stooort grattis! :D

Milla sa...

Ojojoj!! Stort jättegrattis!! Så underbart och samtidigt omtumlande :)

Kramar

SoffiZ-Oliwers och Towas mamma sa...

MEn jösses! GRATTIS! Vad roligt! Härligt att slippa alla "jobbiga" veckor! :)

AnnapåGrönkulla sa...

Grattis!

Anja Håkanson sa...

Men vad kul, grattis! :D Märkte inte min graviditet förens i vecka 23 jag heller!

care69 sa...

Wow, kan inte säga annat är GRATTIS!

Fröken svår sa...

Vilken överraskning! Grattis till den nye familjemedlemmen!

Anonym sa...

Å HERREGUD VA SNOPEN JAG BLEV GRATTIS GRATTIS OCH GRATTIS PÅ ER LYCKA TILL CHRILLE MED FAMILJ !!!!!!!!!!!!!!

Alfva sa...

Oj, så omtumlande! Och ett stort, stort GRATTIS! Så spännande!

Emilia - En ung mammas vardag & tävlingar o bloggen! sa...

Grattis.. vad mysigt! <3

lite läskigt dock att du inte märkt något på så länge haha :)

Anonym sa...

Ett stort GRATTIS! Åh vad spännande.

Grattiskramar
från kusin Ulle med familj

Lilli - Nybliven tvåbarnsmama! sa...

OJ! Men grattis! Vad långt gånget. Önskar att jag också mått så bra när jag nu var gravid med nr två så att jag "missat" haha. Men, grattis igen :9

Johanna sa...

Men ojjjjjj vilken överraskning! Så snart också! Grattis :)))

Bea sa...

Oj vilken chock , men stort grattis till er;)

Spacegirl sa...

Grattis :-)

Caroline - Mamma till Leah! sa...

Grattis!! Spännande med ännu en liten krabat! :)

Pappan Anders sa...

å kära nån, hehe :-) Gratulerar!
Plötsligt händer de man minst anar.

Amanda sa...

Men gud vad kul! GRATTIS!!!

VS - Anna sa...

Grattis!

Spännande hur livet tar snabba och nya vändningar!

//Anna

Malin sa...

Grattis Agnes! Vad roligt!

Louise sa...

Wow, va kul gör er! Fick en glädjerysning genom kroppen när jag läste. Är ju inte alla graviditeter som går "full" tid men ändå bara ca två månader. Glad för er skull!!! O stort GRATTIS till er!!!

joi sa...

oj herregud!! Grattis!! Jag är själv i vecka 33 imorgon och här är det full rulle. Jag tycker tiden går fort.. kan inte ens tänka mig hur det är för dig.
kram på er

Emma - Mamma till Viggo -09 & Melker -11. sa...

Ååååh!!!! :´) STORT GRATTIS!

Jag har väntat på detta inlägg, har liksom haft på känn att du är gravid... Konstigt!! :) Men min känsla brukar oftast stämma :) Oj, vad veckorna ska gå fort nu!!! Spännande! Och Liam ska bli storebror, ååå!!!! :´)

Grattis än en gång!
STOR KRAM

Maria sa...

OJ OJ! STORT GRATTIS till dig och din familj. Vilken underbar överaskning :)

Spännande och vad härligt för Liam att han ska få bli storebror.
Kram

Sanna sa...

Vilken rolig överraskning, ett stort grattis till dig med familj!

Kram Sanna

✫Familjen Bus✫ sa...

oj vilken tankeställare, oj vilken chock, oj vad lyckliga! :)

Jag säger bara, stort grattis till er!!! =) Så himla msigt

mammaTEA sa...

Men grattis! Förstår att det är mycket känslor.

Emma - mamma till Meja och Alvin sa...

Massor med grattis!!! Vilken övverraskning :)

Emma sa...

GRATTIS, vad roligt:) då är din bebis beräknad juli/aug nånstans? Vår är beräknad i spetember:)

Sandra - mamma till Molly sa...

Men wow vilken spännande nyhet det här var och hjälp vad omtumlande det måste ha varit för er?! :D STORT GRATTIS och all lycka till med allt nu! :D

EN MÖLNBOBOS LIV - MELVINS MAMMA sa...

GRATTIS! Vad härligt men chockartat kan jag tänka mig. Tänk att ni SNART har en bebis hos er. Grattis igen och du, operationen kan du göra senare. Kram

Cissi sa...

Grattis igen! Funderat lite, varför får man inte ngt förlossningsdatum när man får veta så sent?

Louice sa...

Wow! Stort grattis! =) Förstår att det kom som en chock, men oj vad skoj för er. Kul för Liam att bli storebror oxå och det ganska så snart.
Önskar dig all lycka till! Livet blir inte alltid som man tänkt sig kanske, men oftast blir det bättre =)

Kramar

Fam. Strömberg sa...

Wow grattis vad härligt! Förstår att det kommer som en chock, men du..jag förstår att du kanske känner jahaja, jag som hade planer...men du är så pass ung så du hinner med allt det där sen! Jag lovar!
Grattis och lycka till med allt!
Kram

Emma sa...

Wow!!1 Vilken härlig nyhet!!

Grattis!!

Kramar

Ekomorsan sa...

Här är man inte och läser på ett par dagar så har jag missat denna bomb! Vad otroligt, fantastiskt roligt att ni ska ha en till bebis!!! Tänk att Liam ska bli storebror och ni ska bli tvåbarnsföräldrar. UNDERBART!! Stort grattis!

Lite missbruk av utropstecken får man ta när man släpper att man väntar tillökning ;)

Sara-Sofia sa...

Åh, så underbart! Blir alldeles tårögd över att läsa om din lycka för det är verkligen vad du utstrålar i dina ord.

Elisabeth sa...

Wow vad häftigt, Grattis!
Jag har inte läst ordentligt på länge och såg högre upp något om bebis, vad förvånad jag blev.....var ju tvungen att läsa igenom lite gammalt. Nu ska jag läsa vidare på dom nya inläggen.....igen: Grattis :)

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam