måndag 29 juni 2009

» matte ska få bebisar?

Vilken dag. Intriger, dramatik och bråk. Men det är en lång historia som jag varken vill eller orkar prata om. Det är glömt och förlåtet nu! Som Sarah Dawn Finer skulle uttryckt det; “I’m moooviiing oooon..!”

Istället har man fått lite annat att tänka på. Som de djurvänner vi är så har jag och Simon åtagit oss att ta hand om kattungar i 8 veckor.
För att gör en lååång historia kort:
Annas hund, Ninja, är inte speciellt förtjust i Alvin längre sen han börjat krypa omkring hemma. Hon visar en tendens av aggressivitet, morrar när han kryper mot henne och så vidare. Självklart så vill inte Anna utsätta sin son för fara så Ninja ska få flytta hem till Annas svärfar, Mats, och det är riktigt akut. Det är det som är kruxet. Mats har två honkatter varav en fick fyra stycken kattungar för 3-4 veckor sedan. Så Mats måste göra sig av med katterna eftersom dom inte går ihop med hundar. Varken jag eller Anna tänker låta dom avlivas så vi har suttit och diskuterat hela kvällen om hur vi ska göra. Imorgon ska jag ringa till lite olika katthem för att se om dom kan tänka sig att ta sig an allihopa. Om dom bara är villiga att ta kattungarna så ska jag och Simon hämta hem dom till oss. Diesel är så gammal och självständig nu så han kommer inte att bry sig om dom. Mormors katter är han ju rädd för så förhoppningsvis så kommer han inte att besvära mamman Lennart överhuvudtaget.
När kattungarna är 12 veckor gamla så flyttar dom till det katthem som kan ta emot dom och Lennart flyttar hem till Mats igen. Alla nöjda och glada!
Tycker det ska bli riktigt mysigt med lite bebisar i huset. Speciellt när man vet att det finns ett hem som väntar så man slipper oroa sig. Självklart kommer vi sätta upp lite anslag på Konsum och Ica under tiden dom bor hos oss. Det vore ju jättebra om man hittade ett hem till några av dom iallafall.

Simon och jag har pratat ett tag nu om att skaffa en katt. Vi hade ju Zacke innan men när Diesel kom så ville Zacke flytta hem till min mamma igen. Stackarn var väl trött på att bli förväxlad med en tuggleksak. Det var tråkigt att det inte funkade mellan dom faktiskt. Diesel var ju bara valp och ville busa och leka men det ville ju inte katten. Det hade varit kul att ha en igen nu när Diesel är så lugn och snäll. Tycker det är hemtrevligt faktiskt och så är man ju uppvuxen med både vuxenkatter och ungar.
Vi har iallafall pratat om det lite lättvindigt sådär. Men samtidigt som jag vill ha en egen katt så vill jag också hjälpa andra som haft det svårt. Så istället ska vi bli jourhem (nej, gubben har inget att säga till om…) och ge katter (en i taget) kärlek och omsorg tills det rätta hemmet dyker upp. Jag vill verkligen göra det här och har tänkt på det väldigt länge nu. Det är en stor efterfrågan på jourhem i hela Sverige och jag vill verkligen hjälpa till. Samtidigt får ju vi också känna på hur det är att ha katt och Diesel får också vänja sig vid andra djur. Efter det kan vi ju bestämma oss för att ta steget om kattköp eller inte.

Vill du också hjälpa till?

Katthemmet Kompis, Nybro
Namnlöst-2 Bli kattfadder
Namnlöst-2Sätta in pengar på deras Plusgiro 35 74 82-9
Namnlöst-2 Hjälpa till att sköta katterna på katthemmet
Namnlöst-2 Skänka kattmat, sand och kattleksaker
Namnlöst-2 Skänka städmaterial etc som används till katthemmet
Namnlöst-2 Sprida länken till hemsidan och tipsa dina vänner om katthemmet
Namnlöst-2 Hjälpa till med körning till blivande hem/veterinär etc
Namnlöst-2Skänka saker till loppisar
Namnlöst-2Lägga kattmat i deras fodertunnor
Namnlöst-2Svara på undersökningar hos CINT
Namnlöst-2Adoptera en katt

Djurhemmet Tigerharen, Hela Sverige
Namnlöst-2Adoptera ett djur
Namnlöst-2Skänk pengar
Namnlöst-2Bli stödmedlem
Namnlöst-2Åker du regelbundet bil eller tåg? Anmäl dig som pendlare om du kan ta med djur på dina resor
Namnlöst-2Ställ upp som jourhem
Namnlöst-2 Skriv ut deras flygblad och sprid
Namnlöst-2Skriv ut deras rivlappsaffischer och sprid
Namnlöst-2Samla in pengar
Namnlöst-2 Skriv upp dig på deras mailinglista
Namnlöst-2Handla i deras webshop
Namnlöst-2Titta på deras önskelista om det finns något där du kan skänka
Namnlöst-2 Föreslå för dina vänner att de adopterar djur istället för att skaffa husdjur genom zooaffär eller uppfödare
Namnlöst-2Skänk 20 kr till katthemmet – sms:a TH20 till nummer 72550

2 kommentarer:

Simon sa...

Läste lite på tigerharen sidan om jourhem och tänkte på punkten:
Jag lovar att inte använda djuret i avel och förbinder mig att se till att inte dräktighet uppstår.
Det är ju inte så lätt om det är en honkatt med alla katter som springer runt huset.
Tänkte också på om man får ha katten ute eller om dom ska vara inne hela tiden?

Saknar dig...puss

Hannele - Mamma till Kevin ♥ sa...

Svar:
Tack så mkt ^^

KRaam
H

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam