lördag 2 februari 2013

Cheesecake med blåbär och vit choklad

IMG_3175ny

Cheesecake är bland det godaste som finns, men av någon anledning har jag aldrig
testat på att göra någon själv. Men igår kom sambon hem med ett recept och slängde ihop
en cheesecake med blåbär och vit choklad. Fy satan så god!

6-8 portioner

Ingredienser

200 g digestivekex • 100 g smör
400 g vit choklad av hög kvalitet
250 g färskost • 2.5 dl vispgrädde
250 g mascarponeost
250 g blåbär

Tillagning

Lägg digestivekexen i en tättslutande plastpåse och leta fram en brödkavel eller något annat
trubbigt föremål, banka sedan utav bara fan tills du har en påse fina smulor i stället. Smält smöret i en stor kastrull,
häll i kexsmulorna och blanda ordentligt. Häll blandningen i kakformen, jämna ut och platta till med baksidan av en sked.
Täck över och ställ in i kylen medan du förbereder resten av ingredienserna.

Vispa ihop färskost, grädde och mascarpone med en träslev i en stor bunke. Lägg chokladen (i bitar) i en skål och
placera skålen över en liten kastrull med knappt sjudande vatten. Var noga med att botten av skålen inte når ner till vattnet
Låt chokladen smälta långsamt under omrörning. Blanda sedan i chokladen i färskostblandningen och slutligen blåbären.

Fördela blandningen i ett jämnt lager på kakbottnen, täck över och låt stelna i kylskåp i minst 2–3 timmar.
Ta ur cheesecaken ur formen och servera i generösa portioner!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lårer riktigt gottit/Kram Kram

Fröken M - Vinn en Mix & Go Smoothie Blender ! sa...

men jösses så gott :)
Jag hoppas ni haft en mysig helg !
Kram

Anonym sa...

Den såg god ut! Måste provbaka! ;-)

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam