torsdag 26 juli 2012

Den värsta sortens djurplågeri

Jag brukar inte skriva om hemskheter i bloggen annars, jag tycker själv det är jättejobbigt att komma in på en blogg eller få ett facebookinlägg med hemskheter kastat i ansiktet. Det finns dom som är jättekänsliga för den här typen av hemska saker, när det gäller barn och djur, och jag är absolut en av dom. Men eftersom detta hände så nära oss gör jag ett undantag.

Så är du jättekänslig och absolut inte vill läsa om djur som far illa, då kan du sluta läsa nu.

Jag är nästan förlamad i huvudet efter den fasansfulla händelsen som vi, och många andra, fick bevittna här i Kosta i gårkväll. Det var inte lätt att somna i natt och jag låg länge och tryckte sambons hand och försökte tänka på tio miljoner andra saker. Glada saker. Men det var verkligen inte lätt.

Det som hände var att vi i gårkväll fick höra en massa skrik utifrån. Jag sprang ut på balkongen för att se vad som hände och fick se en bil lämna parkeringen vid Konsum och efter bilen sprang en hund med kopplet runt dragkroken. Först trodde jag att ägaren glömt sin hund. Men det visade sig sen att så var verkligen inte fallet. Det gjordes fullt medvetet och med flit. Efter att ha sett bilen köra iväg och vi gått in hörde vi hur en bil kom körandes rätt genom samhället i säkert 100 km/h. Det var han, den jävla idioten. Och den stackars hunden var kvar, släpandes efter bilen. Förhoppningsvis hade den stackaren vid detta laget dött av skadorna, jag vill inte ens tänka på hur den måste ha plågats.

Enligt Smålandsposten hade hunden hittats i Klavreström men föraren och bilen söks fortfarande. Jag tog mig även friheten att tipsa Aftonbladet om SMP’s artikel, detta är ju något som verkligen borde uppmärksammas.

Jag vet inte alla detaljerna kring detta. Jag vet bara vad jag såg. Och det var verkligen bland det värsta jag någonsin varit med om. Det kommer dröja länge innan jag kommer kunna sova ordentligt igen. Eller ens kunna gå en hel dag utan att bli påmind. Just nu känns det väldigt avlägset, blodspåren på vägen runt hela samhället gör inte saken bättre.

I Sverige är straffet för djurplågeri på tok för lågt och den jäveln släpps väl efter trekvart. Men då hoppas jag innerligt att han utsätts för samma plågeri som den stackars hunden. Och chansen är stor om han visar sig här igen!

Uppdatering 2012-07-25 12:43
Strax efter att detta blogginlägg publicerats fick jag ett samtal från SR Kronoberg P4 som ville komma och prata om händelsen. Ni som känner mig vet att jag har både scenskräck, svårt för att stå i centrum och är en jäkel på att spotta fram orden när jag blir nervös. Men jag ställde upp efter lite övertalning och sändningen kan ni höra här nedan. Mycket klipptes dock bort, jag berättade även hur illa berörda alla är av händelsen, ledsna och arga. Och även att kommunen ska ha en eloge som agerade ganska snabbt med att tvätta bort alla blodspår runtom i samhället.

Uppdatering 2012-07-27 19:58
Har precis fått höra att den jäveln hittats i Växjö och åkt in på förhör. Känns riktigt skönt men förstår samtidigt inte hur det kunde ta sådan tid att hitta honom. Jag menar, de har haft hans personuppgifter länge och även registreringsnummer till bilen. Hur svårt kan det vara? Hur som helst är jag så glad att det äntligen börjar hända något. Visst, jag hade gärna sett att andra förbannade och hämndlystna rättskipare hittat honom först, men man kan ju ändå hoppas att han får maxstraff för sina brott. Och sen hoppas jag innerligt att han, bakom drogmissbruket som mosat igen hjärnan, har ett samvete som kommer plåga honom så länge han lever.

Läs mer:
Aftonbladet –
Hund släpades till döds efter bil
Aftonbladet –
Band hund vid bilen och körde flera mil
Aftonbladet –
Polisen förhör man om ihjälkörd hund
Aftonbladet –
Anhållen för att ha kört ihjäl hund
Aftonbladet –
Man misstänkt för djurplågeri släppt (ny artikel)
Barometern –
Polis förhör man om ihjäkörd hund 
Barometern –
Efterlyst man anhållen – misstänkt för att ha släpat hund bakom bilen
DN.se –
Man körde runt med hund på dragkroken 
Expressen –
Hund släpades till döds efter bil
Expressen –
Polisen jagar djurplågaren
Expressen –
52-åring anhållen för att ha kört ihjäl hund
Expressen –
Man misstänkt för djurplågeri släppt (ny artikel!)
Flashback –
Band hund i dragkroken & körde – hunden dog! 
Smålandsposten –
Hund dog på dragkrok
Smålandsposten –
Polis jagar man i 50-årsåldern
Smålandsposten –
Man misstänkt för djurplågeri – gripen
Smålandsposten –
Nekar till brott
Smålandsposten –
Mannen misstänkt för djurplågeri är nu släppt (ny artikel!)
SR Nyheter P4 Kronoberg –
Band fast hund i dragkroken – släpades till döds
SR Nyheter P4 Kronoberg –
Agnes såg hunden släpas till döds
SR Nyheter P4 Kronoberg –
Hundplågaren gripen i Växjö
SR Nyheter P4 Kronoberg –
Nekar till att ha kört ihjäl hund
SR Nyheter P4 Kronoberg –
Misstänkte hundplågaren släppt (ny artikel!)
SvD –
Hund släpades till döds efter bil
SvD –
Polis förhör man om ihjälkörd hund
SVT.se –
Hund släpades efter bil
SVT.se – Hundmördare gripen

 

31 kommentarer:

Louise sa...

Oh fy fan, vet inte vad jag ska säga, tror jag flyttade andas och fick smått hjärtklappning när jag kom till texten om vad som hände. Hur kan man bara göra så?! Stackars hund, måtte den ha dött snabbt för att slippa de eländet som den blev utsatt för.

O stackars dig som fick se det, sådant sätter djupa spår. Usch... Sådana människor borde få samma straff som de utsatt djuret för.

Får nog skuta skriva nu annars kan det ploppa många ord ur denna mun, blir så arg. :) försök nu att ha en bra dag. Kram

En pojkmammas vardag - Livet på landet sa...

Nej, fy! Vad är det för människor. Hur kan man göra så mot ett försvarslöst djur .. hoppas att det finns riktiga straff för sånt!! (även om jag misstror lagen riktigt även där)

Linnea sa...

Det är verkligen vidrigt, och jag lider med alla dem som tvingades bevittna det hela. Någon försökta visst stanna bilen men blev själv påkörd. Bilföraren borde själv blir dragen efter en bil så han vet hur det känns - jag blir så arg, upprörd och ledsen att människor kan vara så onda. Bra att du tipsade aftonbladet!

Emma - Mamma till Viggo -09 & Melker -11. sa...

Men usch, så vidrigt :( Förstår om du hade svårt att sova sedan, vilken mardröm :( Nä, fy sjutton! Stackars hund :( Hoppas verkligen att dom får tag i den där sjuka personen som gjorde det där!


Hoppas ni får en fin dag <3

Anonym sa...

Mannen är tydligen känd av polisen sedan tidigare. Vad var det för bil? Invånare i byn borde kunna namnge mannen så denne ordentligt kan hängas ut!

Agnes sa...

Till Anonym:
Jag minns bara att det var en mörk bil men har hört att det var en mörkgrön Saab. Men jag vet tyvärr inte om det stämmer.

Fröken M sa...

Det är fullkomligt VIDRIGT !! :(

Agnes sa...

Till R.B:
Tack för din kommentar och för ditt signalement! Han är inte säker någonstans nu, många som är jätteupprörda här i Kosta och ser honom gärna utsättas för detsamma. Stackars hund och stackars Linda! Hon får med all rätt vara upprörd!

Anonym sa...

Sitter & gråter Fyyyyyyyyyy så hemskt :(
Stackars Hund....Hoppas verkligen att de får tag i föraren & vad jag vill göra med honom det nämner jag inte!!!

Kramar om dig Agnes förstår att detta sitter i tanke & ♥...

Anonym sa...

Till R.B

Vad heter denna BEBBE egentligen?

Har man med berått mod gjort så här förtjänas ingen pardon. Straffet blir lågt för honom ändå. Men att bli uthängd på nätet för det han har gjort är ett livslångt straff :D

Anonym sa...

R.B

Låter jättebra :D

Anonym sa...

R.B
Har han någon Facebook eller en bild så att men har mer att gå om man ser honom?

Anonym sa...

R.B
Hm, jag inte tydligen inte skriva :( Nytt försök:
Har han någon Facebook eller en bild så man har något att gå på om man ser honom?

Det står i AB att han är runt 50, stämmer det?

Anonym sa...

R.B
Absolut!!
Tack så mycket :)

Emma sa...

FY FAN vilken gubbe. Vad hade de stackars djuret gjort honom?!

Hoppas dom tar fast honom!

Anonym sa...

Dra den djävulen efter bilen! Polisen kan gott hitta kräket halvdöd i ett dike.

Anonym sa...

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/bert...re(3366842).gm

Detta är gm! Det är alltså "bedragare" som är Hans-christer, enligt en kommentar i artikeln!

Sålunda ska Hans-christer finnas på rättegången som hålls den 20 och 22 augusti.

Växjö tingsrätt!

(kommentar
"Nonne"
Jag tycker synd om dej. Nu för tiden har jag svårt att lita på personer. Tyvärr är personen som lurat dej, bekant med hundhistorian i kosta.

A Gilla Svara Idag 07:49 PM 0 Gilla)

Anonym sa...

Nej, han menar nog att de är bekanta. Bedragaren i Växjö heter Pedr* Lars Lakat*s.

Lena sa...

Hoppas innerligt att han inte kommer undan. Människor som kan göra så mot djur, vad kan dom då inte göra mot andra människor

Anonym sa...

Snälla lägg ut kräkets namn och adress här!

Anonym sa...

Tack R.B!

Vad heter du på FB?

Anonym sa...

Vill gärna se bild på aset som gjorde detta men förstår om R.B inte vill lämna ut sin facebook.
Kan du lägga upp bilden här... och sen lägga in länken till den här på bloggen?
Den här sidan är bra och anonym för att ladda upp bilden och dokument.

http://www.2shared.com/

Här skrivs det mycket om händelsen också.
https://www.flashback.org/t1924568

Det finns en bild där med en skäggig gubbe med mössa. Är det han?
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/ria-har-sagt-upp-personalen(3064419).gm#articleimage-popup

Bitte sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
barbro.bruhn@gmail.com sa...

Usch Stackars hunden , och stackars er som fick se det så hemskt och inte kunna stoppa när man ser hunden springa för sitt liv. Modigt av dig och blogga och berätta. Jag delar bilden för sånt här ska inte få hända igen. Samtidigt är det hemkt att hänga ut människor men detta finns inget försvar för, Det är så sjukt och hemskt

Anonym sa...

Lite sorgligt är det att ni letat upp vad han heter och allt.
Han är bara anhållen än så länge och då är man bara misstänkt. Tänk om det av någon anledning är att han är oskyldig.
Vem tar ansvaret för att han inte pryglas?
En annan sak är det att publicera det hela efter dom.

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15182689.ab

Men vad fan!!!
Han är släppt av polisen :(

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15182689.ab

Man misstänkt för djurplågeri släppt
VÄXJÖ. En man som misstänks för att ha dödat en hund genom att släpa den efter sin bil medan han körde har nu släppts på fri fot, rapporterar SR Kronoberg. Den 50-åriga mannen greps i fredags i Växjö och har i förhör nekat till brott. Åklagare Jonny Filipsson anser att mannen inte längre kan påverka utredningen och han behöver därför inte längre vara anhållen. 50-åringen är fortfarande misstänkt för bland annat djurplågeri.

Anonym sa...

Anonym: Det finns tiotal vittnen, ägaren till hunden (hans FLICKVÄN) har också sagt att det var han. Hon försökte dock säga att han inte gjorde det med mening.

Susanne sa...

Hej!
Efter att den sjuke gubben släpptes har jag inte hört ett dyft. Vad har hänt? Bor han o flickvännen kvar med valpar och ingen rört ett hårstrå på honom? Denna historia plågar mig som djurvän väldigt mycket och jag har läst så många hotelser mot honom. Men har någon agerat? Helt sjukt om inte polisen åtminstone omhändertagit övriga husdjur och om flickvännen bor kvar...........

Agnes sa...

Hej Susanne!

Jag har inte heller hört så mycket tyvärr. Jag vet bara att hans bil blev sönderslagen strax efter att han blivit släppt och att hans flickvän förlåtit och gått tillbaka till honom för "det var ju bara en olyckshändelse". Pundare som inte förstår bättre är jag rädd. Har inte sett till dom här i Kosta och vet inte om dom bor kvar här alls längre. Har hört rykten om att hunden skulle haft fyra valpar men inte fått det bekräftat.

Jag håller alla tummar jag har för att bevis och vittnesmål håller och att han åker dit. Ett sådant monster borde inte få gå lös, vem vet vad han tar sig till nästa gång han blir arg och bråkar med någon.

Susanne sa...

Hej Agnes!
Tack för du svarade! Ja det är förfärligt och att behålla ett sånt kräk säger en hel del om flickvännen oxå. Ingen av dem borde få ha något husdjur etc., och han borde vara omhändertagen. Jag hoppas han får vad han förtjänar! Vet man att någon kan bete sig så sanslöst pga droger, är det ju otäckt att han skall vara fri på gatorna!

Dannielle sa...

Vet inte om du sett det men ingen av dem dömdes för djurplågeri. :(

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam