lördag 25 maj 2013

Chokladcupcakes med Nutellafrosting

IMG_3209ny

Cupcakesen som lille Herr Edberg gav mig strikta order att göra idag blev
riktigt smarriga, nutella är ju bland det godaste som finns så konstigt vore det väl annars.
Receptet har jag nallat från Mat med Karro.

10-12 stycken

Ingredienser

Cupcakes:

3 ekologiska ägg • 2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker • 50 gram smör • 1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe • 3,5 dl vetemjöl • 2 tsk bakpulver
4 msk kakao av god kvalitet • 1 nypa salt
100 gram mörk kvalitetschoklad 70%

Frosting:

25 g smör • 200 g Cream cheese
2 dl florsocker • ca 2-3 msk nutella

Tillagning

Sätt ugnen på 175 grader (varmluft). Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smör,
häll i gräddfil och kaffe och blanda det sedan med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och
vänd försiktigt ner det i smeten. Hacka mörk choklad grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Blanda ner din smälta choklad i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3
med smet. Grädda dina chokladcupcakes i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Vispa rumstempererat smör och cream cheese med elvisp till en slät smet. Tillsätt sedan florsocker och vispa ihop.
Rör ner nutella efter smak och tycke. Ställ gärna in frostingen en stund i kylskåpet så blir den lite fastare och
lättare om man vill spritsa på frostingen.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Så fina & säkert riktigt goda :)
Tack för receptet/Kram Annmi

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam