lördag 5 januari 2013

En fullkomlig KATTastrof

IMG_0571

Och så var det ju den långa versionen av Vilda-pinkar-inne-historien jag skulle dra.

Vi blev ju med kattunge i oktober, då var lilla Vilda (som föddes 26 juli) 12 veckor gammal. Från dag ett upptäckte vi, trots att hon gick fint på lådan, små olyckor på lite olika ställen i lägenheten. Främst på barnens saker men även i golvhörnor, vårt överkast och så vidare.

Vi har ju trott att det varit något som snart skulle gå över. Att hon bara behövde bo in sig, eller vad man ska säga. Men det har nu gått dagar, veckor och månader och det har snarare blivit värre. Veterinären sa att det kunde bero på en urinvägsinfektion, vilket det brukar vara när en katt inte håller sig till bara lådan. Så igår gjorde vi ett test här hemma som sedan lämnades in på Nybro Djurklinik. Igår eftermiddag ringde jag dit och kollade om resultatet kommit, och det hade det. Någon urinvägsinfektion hade hon inte. Vi hade ju ändå hoppats på det, för då hade hon kunnat få antibiotika och våra problem hade antagligen varit lösta. Men icke.

Veterinären sa att detta antagligen berodde på ett invant stressbeteende som kommer bli svår att få bort. Vi kan fortsätta med citronsprayet, med den nya kattsanden vi fick tips om, börja med doftavgivare i uttagen, placera ut matskålar i varje hörn, göra det svårt för henne att pinka på saker genom att plocka bort allt som hon kan tänkas göra det på, kastrera henne. Men inget kan ge oss en garanti på att det här beteendet kommer försvinna.

Igår kändes det trots allt som om vi skulle kunna lösa det här, vi skulle klara det tillsammans. Men så idag när vi steg upp och jag lyfte upp Nomi ur sängen och upptäckte att hela hon och hennes kudde luktade kattpiss, då rann det över. Dock är det inte första gången detta hänt. Det var ju inte jättelänge sen vi stod på Leo’s Lekland och upptäckte att hon pinkat i Nomis hårdlift i vagnen. Där stod vi med en bebis som luktade kattpiss, så det var inte annat att göra än att packa ihop, åka hem, bada och tvätta. Det slutar ju inte där heller, jag har ju fått rengöra både leksaker, babyskydd och lakan fler än en gång. Oerhört ledsamt.

Som sagt så kändes det igår som att vi skulle lösa det här. Men nu orkar jag inte mer. Det får vara nog nu. Hon är en underbar katt, kelig, mysig och otroligt söt. Men när vi inte ens kan lägga ner vår dotter i sin säng eller barnvagn utan att behöva lukta först, när Liam inte kan sitta på sitt rum och leka med dörren öppen, när vi inte ens kan ha det öppet in till våra sovrum, då har det gått alldeles för långt.

Ikväll kommer en annons att läggas ut. Det känns ganska hopplöst, vem kan tänka sig att ta emot en katt som kissar inne dagligen? Veterinären tyckte att en omplacering var det bästa alternativet för oss, då vi har småbarn. Hon tyckte att hon skulle komma till ett lugnt hem utan barn och utan stress. Om vi hittar något återstår att se.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh,vilket ljuvligt foto på lilla Vilda....
Jag förstår er fullt ut & tror att hon kan ändra sitt beteénde i annan miljö & då barnfritt som veterinären föreslår...Tror hennes kisseri är lite av en protest.
Önskar Lycka Till med omplaceringen av söta Vilda & att ni får bort kattpisslukten för det kan vara svårt ibland/Nospuss & Kram från mig

Sara - Ensamstående mamma sa...

Vad trist att det inte funkar, men hoppas det går bra med omplaceringen. Kram

LILITH - Boktokig mamma med Borderline sa...

För det första skulle jag byta veterinär för tipsen var inte riktigt kloka måste jag säga. Välj en veterinär som har utbildning på just katter. Det är väldigt få som har då de på utbildningen inte hinner med att grundligt gå igenom alla djur som existerar. Oftast när en katt kissar inne, handlar det om att markera revir. Om hon gjort det ifrån dag 1 hemma hos er så låter det som just revirmarkerande. Och i 99% av fallen hjälper det att kastrera eller sterilisera katten. Stress är det väldigt sällan. Det kan vara att hon är understimulerad för en sån liten katt behöver väldigt mycket stimulans och det rekommenderas alltid att man har två katter så att de kan roa varandra när de är kattungar. Annars får man se till att stimulera katten ofta och länge när de är så där små.

Agnes sa...

Hon är inte understimulerad. Hon får uppmärksamhet hela tiden och är alltid nära, antingen mysa och kela med oss eller busa/ligga och mysa med Liam. Hon har ett eget klösträd dit hon går och lägger sig när hon vill vara ifred och sova.

Att det är revirmarkering har jag svårt att tro, det är snarare så att hon kissar i ren protest, högst sannolikt pga barnen.

Hur som helst så kommer vi omplacera henne. Det kan mycket väl vara enklare att träna bort eller få bort med kastrering än vad veterinären sa. Men samtidigt har vi varken ork eller lust kvar.

Hon ska få provbo hos barnens farfar i några dagar för att se om hon gör samma sak hos honom. Om inte beror det ju antagligen på barnen och då blir det ju enklare att hitta ett nytt hem. Ett lugnare hem.

Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid igen :) sa...

Så tråkigt! Men det kanske är bäst för er alla?

Caroline, Längtan efter fler barn. sa...

Jag förstår er helt och hållet, vi har haft samma problem med en katt vi hade tidigare, tyvärr funkade ingenting och vi fick ta bort henne tillslut. Men hon mådde inte bra, hon förstörde möbler och saker, hon fortsatte när hon blev omplacerad och dom lämnade tillbaka henne. Våran ena katt vi har nu kissar inne ibland, det går i perioder, ibland är det mer och ibland mindre, jag har försökt att lägga ut en annons men fick inget napp, men han skulle nog trivas bäst i ett hem med någon äldre människa som kan ge honom mycket uppmärksamhet och där det är lugnt. Samtidigt är det tråkigt att behöva sära på katterna..

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam