tisdag 5 augusti 2014

Godaste äppelkakan

IMG_6343

Idag, innan Liam skulle hämtas från sin övernattning och jag skulle jobba
kväll, bakade Nomi och jag lite. Fick en kasse äpplen av mamma häromdagen så det fick bli
hennes goda recept på äppelkaka. Supergod att äta bara som den är eller till vaniljsås.
Kan även frysas ner och tas upp när man får oväntat besök.

200°C

Ingredienser

8 dl socker • 8 st ägg
8 dl vetemjöl • 8-10 äpplen • 200 g smör
kanel • socker

Tillagning

Starta ugnen och smält smöret. Smöra och bröa en långpanna (ca 30x40 cm) med hög kant.
Skala, kärna ur och skiva äpplena. Vispa socker och ägg poröst. Vispa sedan i mjölet lite snabbt.
Häll upp smeten i långpannan, lägg i äppelbitarna på rader. Strö sedan kanel och socker
över hela kakan och slutligen häll på smöret. Låt stå i mitten av ugnen
i ca 20-30 min eller tills kakan fått en gyllenbrun färg.

2 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Mmm, jag älskar äppelkaka!

Anonym sa...

Så gottit - Tack för receptet!
Ha en härlig dag/Kram

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam