tisdag 15 april 2014

Att vara osynlig

Agnes 1

Att få höra att man är en ful, fet hora sedan barnsben sätter sina spår. Ord som inget barn ska behöva matas med, speciellt inte av en vuxen människa som borde veta bättre. Mitt självförtroende har legat på botten under flera års tid. Under tonåren ökade den en aning men genom åren har den sakta tynat bort igen. Mest på grund av vikten, det blir som en ond cirkel som är svår att bryta.

Men nu, efter att ha tappat häften av min övervikt, känner jag att den riktiga Agnes börjar komma fram igen. Jag har en ny livsgnista, en ny lust och ny energi. Och då har jag ändå hälften kvar att beta av, hur kommer jag då att må när jag är i mål? Fantastiskt, tror jag. För mig handlar inte viktnedgången om att bli “smal och snygg”. Det är så mycket mer, små saker, små detaljer i vardagen som andra tar för givet. Hälften är nu borta och jag känner att allt är annorlunda. Jag kan göra så mycket nytt och jag kan njuta av saker igen.

Men det bästa av allt är mina hjärnspöken som sakta tynar bort mer och mer, för varje kilo jag tappar. De där orden; “Du duger inte till något” börjar avta. Att hela tiden känna att man inte får synas och inte får höras tär något fruktansvärt på en. Plötsligt känner jag att jag inte längre behöver vara osynlig. Jag är helt okej som jag är, trots allt.

I helgen, när vi skulle ut med Eve och Henke, och sminket var på plats och håret var fixat, då kände jag mig ganska fin för första gången på länge. Jag tog till och med en selfie, min första på många, många år. Efter en hel massa tvekan la ju upp den på Instagram, ångrade mig såklart lika fort igen. Men gensvaret jag fick gjorde mig varm enda in i själen. Dagen efter tvekade jag återigen, men la till slut upp den som min nya profilbild på facebook. Kommentarerna öste in och likes’en likaså. Tror inte någon förstår hur otroligt glad jag är för alla fina komplimanger. Som sagt, det värmer enda in i själen. Och kanske kommer jag en dag känna att jag verkligen duger. På riktigt. Känna att det är okej att ta plats, att synas och att höras. Och kanske, kanske lära sig att älska sig själv igen.

Tack till alla som under de senaste dagarna gett mitt självförtroende en rejäl skjuts uppåt ♥

11 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin du är! Heja dig!

www.mammatea.se

Axdal sa...

Jag känner igen mig så mycket i det du säger.. Var så jäkla mobbad i skolan fick jämt höra att jag var ful.. Bara min hockeybubbla fick jag vara den jag var. Det värsta av detta är att när jag ser tillbaka på bilder från den svåraste tiden då folk kallade mig tjock varje dag även mina föräldrar så var jag ju hur fin som helst helt normal. Något muskulös kanske. Men det att höra att man är tjock förföljer en och till slut lever man upp till det folk präntat in i mitt huvud..
Tyvärr vågar jag inte göra en magsäcksoperation då det gick väldigt illa med min morbror.. Men jag har kämpat och fortsätter kämpa varje dag är en stor kamp. Men nu med -14 kg på vågen så vet jag att jag ska klara att komma tillbaka men det får ta tid.. Det får ta lång tid.. Och jag hoppas att jag en dag känner som du att självförtroendet och självkänslan kommer tillbaka..
Stor kram till dig vackra agnes..

Beatrice, mamma till Robin och Jennifer sa...

Du är ju så jäkla fin! Och bara baserat på bilden så tycker inte jag att du behöver gå ner mer i vikt, snyggo! :)

Elin - Livat på torpet sa...

Som jag skrev på instagram, du ÄR jätte fin <3
Kram

Anonym sa...

Åh..Vännen du är så otroligt fiiin ♡ ...
Wow,säger jag!!

/Kram pårej & ha en underbar dag!

Miss M sa...

Som jag skrev på Insta, du är så vacker. Både på insida - och utsida. Och cred till dig som vågar skriva om hur det är att vara överviktig och känna sig utanför och ful. Det finns allt för många bloggare som enbart fokuserar på sitt eget yttre & det blir jäkligt tröttsamt i längden. DU har så mycket med än det Agnes <3

Nina sa...

💜

Emelie - Mamma till M sa...

Kram !! Du är ju jättefin och barnen är ju så lik dig, roligt att se :)

MansonDust - en mammablogg om barnmode sa...

Du är superfin! Otroligt söt. Barnen är såå lika dig. :)

Carolina sa...

Du är otroligt vacker, och dina fina barn är såå lika dig - var stolt över dig själv, lika vacker på utsidan som på insidan! <3 KRAM

Wihlborgskan sa...

Avskyr att vuxna har sån makt att kunna skada barn för livet med "bara ord".
Härligt att du börjar hitta dig själv.
Fin bild på dig :)

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam