lördag 11 januari 2014

Varm smörgåstårta

IMG_4731

När jag var mindre brukade mamma göra varm smörgåstårta. För någon
helg sedan provade jag på att gör en själv och den gick verkligen hem hos sambon.
Så när han fick bestämma middag idag blev det en igen!

Jag har lite svårt för stark mat (riktig mespropp faktiskt) och denna är på gränsen
för stark för min smak. Är man lika mesig som jag kan man byta ut Creme Fraiche Paprika/Chili
mot bara vanlig och sedan krydda efter eget tycke istället.

200°C
ca 30 min

Ingredienser

1 pkt hönökaka (4 st halvmånar) • 3 pkt bacon •  1 st purjolök
150-200 g färska champinjoner • 1 burk Creme Fraiche • 1 burk Creme Fraiche Paprika/Chili
1 pkt körsbärstomater • 2 dl riven ost • salt & peppar

Tillagning

Klipp baconet fint, strimla purjolöken och skiva champinjonerna. Fräs allt i stekpanna.
Tillsätt creme fraiche och låt koka tills röran tjocknar. Smaka av med salt och peppar. Gör ordning en plåt
med bakplåtspapper. Lägg ut en hönökaka, bred på 1/3 av fyllningen, lägg på ytterligare en hönökaka samt
fyllning, sen ytterligare en hönökaka och fyllning. Avsluta med fjärde och sista hönökakan som lock. Skiva tomaterna
och lägg på locket. Toppa med den rivna osten. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 10-15 minuter

Tips! Fyllningen kan bytas ut mot andra smarriga fyllningar. T ex tacos, kyckling, kebab eller vad som helst!

3 kommentarer:

Sara - Ensamstående mamma sa...

Jisses så gott det låter! Och jag älskar stark mat, så pass starkt att jag nog skulle tycka det där var lite "mesigt" hehe.. :P

Livet på Citronodlingen sa...

Mmm, ser jättegott ut!

Anonym sa...

Detta måste jag testa :)
Tack för receptet/Kram Annmi

Gilla & följ

Välkommen


I en enplansvilla, mitt i glasriket, finns vi, jag och min lilla familj. Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma som älskar att fotografera, blogga och hemmamysa med mina barn Liam, född 2009, och Nomi, född 2012.

I bloggen delar jag med mig av våra små guldkorn i vardagen - allt från pyssel och äventyr till barnens utveckling - men bjuder även på tävlingar, shoppingtips och annat skoj!

Läs mer om mig

Sök

Buzzador

Vill du bli en buzzador precis som jag och få testa nya spännande produkter?
ANMÄL DIG HÄR
Glöm inte ange att jag (agneslauedberg) bjudit in dig!

Arkiv

Reklam